Joga w domu – o co warto zadbać?

ćwiczenie jogi

Joga to jeden z najpopularniejszych systemów filozoficznych i jednocześnie ćwiczeń fizycznych, które wspomagają nasz organizm i pozwalają na zachowanie odpowiedniej kondycji. Wiele osób, chcących zacząć swoją przygodę z jogą, postanawia ćwiczyć w domu. Czy słusznie? Czy samodzielne ćwiczenie jogi ma sens? O czym pamiętać?

Joga w domu – czy warto?

Ćwiczenie jogi w domu ma sens? Jak najbardziej warto i zdecydowanie powinno się to robić. Oczywiście będąc początkującym, może być nam ciężej i możemy, choć nie musimy, zacząć od ćwiczeń grupowych w klubie, a potem dopiero regularnie ćwiczyć w domu, to już jest jednak indywidualny wybór. Jeżeli jednak znamy podstawy i wiemy jakie ćwiczenia wykonywać – nic nie stoi na przeszkodzie, by zajmować się tym w zaciszu swoich czterech ścian.

Znajdź odpowiednie miejsce na ćwiczenie jogi

Ja już wielokrotnie było wspominane, joga to filozofia łącząca ciało i ducha, co za tym idzie, należy się do niej odpowiednio przygotować. To samo dotyczy miejsca, w którym planujemy wykonywać ćwiczenia. Ważne jest, by wygospodarować w mieszkaniu czy domu odrobinę miejsca tylko w tym celu i w takich warunkach, by nic nam nie przeszkadzało.

Przestrzeń powinna być wolna od nadmiaru gratów i jednocześnie dla nas komfortowa. Dotyczy to między innymi temperatury – dobrze by była nie za niska i nie za wysoka. Należy też przygotować matę do ćwiczeń, najlepiej z powłoką antypoślizgową.

Ćwicząc jogą w domu, załóż strój

To, że nie wychodzimy z domu, nie oznacza, że będziemy podchodzić do tematu byle jak. Joga wiąże się ze specjalnymi pozycjami, do których niezbędny jest wygodny strój. Najlepiej więc przygotować do tego obcisłe legginsy oraz koszulkę bawełnianą. Jogę ćwiczy się na boso, ewentualnie w skarpetach, choć zazwyczaj i tego się unika dla większej wygody i przyczepności na macie. Kobieta ćwicząca jogę

Zacznij praktykować od prostych ćwiczeń

Joga jest dla każdego. Chcąc ją jednak ćwiczyć w domu i będąc jednocześnie osobą początkującą, należy zdawać sobie sprawę z tego, że nie każda pozycja będzie dla nas dobra. Jeżeli zaczniemy od ćwiczeń z wyższej półki, możemy szybko się zniechęcić, a nie o to powinno chodzić.

Musimy więc znać pewne podstawy, w tym te, związane z prawidłowym oddychaniem i tym, jak właściwie wykonywać ćwiczenia, aby rzeczywiście miały one pozytywny wpływ na nasz organizm. W przypadku osób początkujących najbardziej polecane są asany, ponieważ są w miarę proste i nie zaliczają się do pozycji zaawansowanych. Jeżeli nie wiemy jak ćwiczyć, przynajmniej raz powinniśmy pójść na profesjonalne zajęcia z jogi, by poznać podstawy.

Jak długo i jak często ćwiczyć jogę w domu?

Najlepiej, jeżeli na jogę dałoby radę wygospodarować dziennie co najmniej 1 h. Mówi się zresztą, że im częściej się ćwiczy jogę, tym lepiej, ale oczywiste jest, że powinno się do tego podchodzić z rozsądkiem i biorąc pod uwagę własne możliwości. Jednym słowem, należy uwzględnić nasze realne szanse na czas ćwiczeń. Oczywiście, jeżeli tego czasu nie mamy za dużo i zamiast godziny udaje nam się znaleźć kilkanaście minut, to też będzie dobrze.

Istotna jest tu przede wszystkim wytrwałość i regularność. Joga nie ma być dla nas przykrym obowiązkiem, a przyjemnością, która stanie się pewną formą zabawy. Poza tym zawsze można zacząć od krótszych czasów ćwiczeń, a w miarę nabierania doświadczenia, powoli je wydłużać.