Joga na kręgosłup, na stawy, na stres – korzyści zdrowotne jogi

Dziewczyna ćwicząca jogę nad morzem

O tym, że joga ma korzystny wpływ na zdrowie, nie trzeba już nikogo przekonywać. W końcu stosowano ją już 2 tysiące lat przed naszą erą. Nie tylko pozytywnie oddziałuje ona na nasze ciało, ale i na psychikę. Jakie korzyści wiążą się z praktykowaniem jogi? W jakich schorzeniach pomaga i na co ma wpływ?

Joga na kręgosłup

Joga świetnie działa na kręgosłup. Głównie dlatego, że wykonywane asany wręcz wymuszają przyjmowanie prawidłowej postawy ciała. Angażowane są w to mięśnie głębokie znajdujące się przy samym kręgosłupie. Już po kilku dniach regularnych ćwiczeń, zmniejszyć może się garbienie. Proste plecy staną się wręcz nawykiem. Łopatki nie będą już wystawać, lepiej będzie prezentował się również brzuch, który w naturalny sposób zostanie wciągnięty. Mając problemy z kręgosłupem, zaleca się wybranie jogi tradycyjnej, a nie dynamicznej. O ewentualnych ćwiczeniach należy jednak porozmawiać z lekarzem lub osobami, które uczą jogi i wiedzą, co może pomóc, a co zaszkodzić podczas zajęć.

Joga na stawy i mięśnie

Joga ma wiele korzystnych właściwości dla stawów i mięśni. Jeżeli chodzi o te pierwsze, zwiększa się ich ruchomość. Rzadziej odczuwany jest ból, łatwiej wykonywać nawet codzienne czynności. Mięśnie z kolei wysmuklają się, są mocniejsze, lepiej wzmacniają kręgosłup. Chcąc skupić się właśnie na tych elementach ciała, należy zdecydować się na jogę dynamiczną, podczas której szybciej wzmocniona zostanie wytrzymałość mięśni.

Joga zwiększa wydolność organizmu

Regularne praktykowanie jogi podnosi wydolność organizmu. Ciało staje się bardziej gibkie i elastyczne, mięśnie są mocniejsze, stawy bardziej ruchome. To z kolei sprawia, że mniej się męczymy, jesteśmy bardziej odporni na urazy, mamy więcej energii do działania, ćwiczenia i wysiłek coraz częściej przychodzi nam z łatwością.

Joga pozytywnie wpływa na układ krążenia

Joga korzystnie wpływa na serce i na cały układ krążenia. Niektóre pozycje są tak samom wymagające, co trening cardio. Regularne praktykowanie jogi zmniejsza prawdopodobieństwo zawału i miażdżycy. Pomaga też chorym mającym arytmię serca. Ilość ataków związanych z palpitacjami zmniejsza się.

Joga reguluje gospodarkę hormonalną

Joga ma dobry wpływ nawet na hormony. To szczególnie istotne w przypadku kobiet. Konkretne asany i ćwiczenia oddechowe oraz relaksacyjne pobudzają do aktywności jajniki, tarczycę, nadnercza czy przysadkę.

Joga poprawia metabolizm

Joga oddziałuje również na metabolizm. Przez ćwiczenia stymulowane są narządy wewnętrzne, zmniejsza się apetyt, a przy tym mniejsze jest ryzyko wystąpienia chorób układu pokarmowego.

Joga zwiększa odporność organizmu

Według niektórych badań joga wzmacnia układ odpornościowy, zwłaszcza kiedy jest praktykowana regularnie. Wpływ na to ma nie tylko poprawa wytrzymałości organizmu czy pobudzenie organów wewnętrznych, ale dotlenienie ciała za pomocą ćwiczeń oddechowych. Dzięki jodze mniej też odczuwalny jest ból, co z kolei przekłada się na lepszą kondycję psychiczną, która też ma wpływ na poziom odporności.