Hatha-joga – na czym polega?

Kobiety na jodzie

Coraz więcej osób decyduje się na rozpoczęcie praktykowania jogi, nie zdając sobie sprawy z tego, jak wiele jest jej odmian. Dlatego na początku przedstawiamy najpopularniejszą z nich. Jak zacząć ćwiczyć i na czym polega hatha-joga?

Hatha-joga – co to jest?

Hatha-joga to jedna z najpopularniejszych odmian tych ćwiczeń. Jej podstawę stanowią ćwiczenia fizyczne (asany), a także umysłowe (medytacja). Tak jak w przypadku każdego innego rodzaju jogi, jedną z najważniejszych rzeczy jest głęboki oddech.

A czym się różni hatha-joga od tej klasycznej? Mniej ważny jest tu aspekt metafizyczny, bardziej istotna jest siła fizyczna. Skupia się na pracy nad ciałem, co w konsekwencji staje się też pracą nad samym sobą.

W hatha-jodze ćwiczenia wykonywane są wolniej, ważne jest prawidłowe ich wykończenie, mające na celu wzmocnienie ciała i uelastycznienie mięśni.

Elementy hatha-jogi

Hatha-joga składa się z trzech głównych elementów – to asana, krija i pranajama. Co oznacza każdy z nich?

Asany to określone pozycje ciała, czyli w praktyce – konkretne ćwiczenia. Poprzez wzmacnianie poszczególnych partii ciała możliwe jest osiągnięcie wewnętrznej harmonii. Często podkreśla się wpływ asan na zdrowie osób praktykujących jogę.

Techniki oddychania to pranajama. I tu trzeba zaznaczyć, że prawidłowe oddychanie to w jodzie tak naprawdę podstawa. Wpływa nie tylko na dotlenienie mięśni, ale również na odzyskanie spokoju ducha, odprężenia się.

Natomiast krija to procesy oczyszczania organizmu. Bazują one na różnych technikach oddechowych, a także ćwiczeniach fizycznych.

Korzyści z praktykowanie hatha-jogi

Praktykowanie hatha-jogi niesie za sobą wiele korzyści, przede wszystkim zdrowotnych.

Ćwiczenia przywracają właściwe napięcie mięśniowe, a także zwiększają zakres ruchów ciała. Dotleniają mięśnie, uelastyczniają je. To sprawia, że joga jest często praktykowana jako uzupełnienie innych treningów sportowych.

Regularne wykonywanie ćwiczeń reguluje pracę serca oraz ciśnienie krwi. Może zapobiegać osteoporozie oraz zwyrodnieniu stawów. Osoby, które trenują jogę, mogą też zauważyć jej dobroczynny wpływ na… dłuższe zachowanie młodego wyglądu. Co ciekawe, hatha-joga może pomóc kobietom w uregulowaniu zaburzeń cykli miesiączkowych.

Istotne są także korzyści dla zdrowia psychicznego. Asany i techniki oddychania mają działanie relaksacyjne, odprężające. Redukują stres oraz zwiększają produkcję hormonu szczęścia. Często wspomagają leczenie depresji.

Jak zacząć ćwiczyć jogę?

Choć mogłoby się wydawać, że ćwiczenia jogi na pierwszy rzut oka wydają się bardzo proste, często jest to zwodnicze. Zachowanie odpowiedniej postawy ciała podczas asan jest kluczowe. Do tego dochodzi także konieczność oddychania we właściwy sposób. A ciekawostką jest, że większość ludzi… oddycha źle.

Dlatego zalecamy, aby nigdy nie zaczynać ćwiczeń jogi na własną rękę. Lepiej zrobić to pod okiem instruktora, który od razu skoryguje błędy oraz pokaże, jak się wyciszyć, medytować.

Można umówić się na grupowe lub indywidualne zajęcia jogi. Te pierwsze często organizowane są we większości klubów fitness. To doskonałe rozwiązanie na początek. Dopiero gdy dobrze opanujesz podstawy, możesz praktykować jogę samodzielnie, w domowym zaciszu lub… kontynuować te zajęcia.