Joga – na co pomaga?

Zajęcia z jogi na dworze

O jodze, słyszy się same dobre rzeczy. Jest źródłem relaksu, pomaga w modelowaniu szczupłej sylwetki i jest również lekiem na wiele dolegliwości. O tym, jak joga pomaga duszy i ciału, dowiesz się z poniższego artykułu.

  1. Joga wzmacnia organizm
  2. Joga odmładza
  3. Joga koryguje wady postawy
  4. Joga poprawia ciśnienie
  5. Joga pomaga na kobiece problemy
  6. Joga pomaga na stres

1. Joga wzmacnia organizm

Dzięki jodze ciało staje się elastyczne, gibkie, mniej podatne na urazy a sam organizm jest zdecydowanie wzmocniony. Stosowne ćwiczenia pozwalają rozwijać ciało, angażując do tego wszystkie grupy mięśni, pracują stawy oraz kości co z kolei, spowalnia proces starzenia. Badania wykazały, że joga korzystnie wpływa na stan zdrowia. Zwiększa się odporność organizmu oraz płynność w poruszaniu się.

2. Joga odmładza

Ćwiczenia jogi wpływają korzystnie na przepływ krwi, zwiększając ilość antyoksydantów i tym samym, zdolność organizmu do samooczyszczania i regeneracji. Obniża się poziom cholesterolu, glukozy, sodu oraz trójglicerydów. Podnosi się również poziom adenozynotrójfosforanów, czyli związków odpowiedzialnych za biosyntezę kwasów tłuszczowych dzięki czemu, organizm ma więcej energii. Regularne ćwiczenia opóźniają proces starzenia się chrząstek, sprawiając, że stają się mocniejsze, odporniejsze na złamania, urazy oraz zmniejsza się ryzyko pojawienia osteoporozy czy artretyzmu.

3. Joga koryguje wady postawy

Ćwiczenia ukierunkowane na dolegliwości kręgosłupa pomagają w korygowaniu niektórych wad postawy. Pozycje wymagające wydłużenia kręgosłupa, zwiększają wzajemny dystans między kręgami i zmniejszają nacisk na krążki międzykręgowe. Mięśnie kręgosłupa stają się mocniejsze, elastyczniejsze i wspomagają przepływ krwi. Dzięki temu rzadziej lub nawet w ogóle nie występują bóle pleców, karku, barku, szyi oraz chronione są dyski przed kompresją i innymi uszkodzeniami. Joga wymusza również trzymanie poprawnej postawy ciała, co zapobiega powstawaniu wad nabytych i pomaga korygować wady wrodzone.

Zajęcia grupowe z jogi

4. Joga poprawia ciśnienie

Częsta praktyka jogi zwiększa ukrwienie i dotlenienie tkanek. To w znacznym stopniu ułatwia utrzymanie właściwego ciśnienia. Ćwiczenia koncentrują się na spokojnym oddechu, pomagają zachować stały rytm serca i stabilizują ciśnienie. Dzięki unormowanemu ciśnieniu zmniejsza się ryzyko zawału serca, udaru czy arytmii serca.

5. Joga pomaga na kobiece problemy

Joga pobudza gruczoły dokrewne, to znaczy jajniki, nadnercza, tarczycę i przysadkę tym samym, regulując gospodarkę hormonalną. Jest dobrym lekarstwem przy bólach miesiączkowych. Joga zalecana jest również kobietom w ciąży, ponieważ pomagają łagodzić dolegliwości ciążowe takie jak wymioty, nudności, huśtawki nastroju, redukuje problemy trawienne oraz uczucie ciężkich nóg. Odpowiednie ćwiczenia, wzmacniają również mięśnie dna miednicy i zmniejszają ryzyko przedwczesnego porodu.

6. Joga pomaga na stres

Nie jest tajemnicą, że joga działa wyciszająco i relaksująco. Dlatego jest zalecana osobom żyjącym w ciągłym i przewlekłym stresie. Ćwiczenia pozwalają wyciszyć system nerwowy i zwiększyć stabilność emocjonalną, poprawiają kondycję psychiczną a zachowana równowaga, pozwala zdystansować się do otoczenia oraz do codziennych problemów. Praktyki ukierunkowane są na równomiernym oddechu podczas których, ciało uczy się relaksować i uwalnia od napięć. W tym wypadku jogę powinny stosować osoby impulsywne, agresywne, łatwo wpadające w złość.