Joga – jak zacząć?

Ćwiczenie jogi

Joga to nie tylko ćwiczenia na zasadzie fizycznym, ale przede wszystkim cała filozofia, której najważniejszym filarem jest powiązanie ciała z umysłem. Wywodzi się ona z Indii i już od dobrych kilkunastu lat cieszy się dużą popularnością, jako forma ćwiczeń. Jak jednak zacząć swoją przygodę z jogą? Co warto wiedzieć?

Czym jest joga?

Dla osób niezorientowanych joga wydaje się specyficznym zestawem ćwiczeń, które w pewnym stopniu mają pomóc nam w utrzymaniu dobrej kondycji i elastyczności. Coś w tym jest, co jednak nie oddaje całego sensu tego systemu. Przede wszystkim joga to filozofia, której podstawą jest odnalezienie równowagi między ciałem a duchem.

To stary system, który wywodzi się z Indii i był praktykowany przez kilka tysiącleci. Trening ciała miał pomóc w znalezieniu harmonii dla umysłu. Wbrew przekonaniom wielu, joga nie jest powiązana z żadną religią, choć owszem ma oparcie w Buddyzmie, to sama w sobie jest pozbawiona religijności i skupia się na człowieku i jego powiązaniu z rzeczywistością i otoczeniem i to bez względu na przekonania, idee czy wyznanie.

Dla kogo przeznaczona jest joga?

Dla każdego. Nie ma określonej grupy, która może zajmować się jogą, ponieważ w zależności od tego, do czego chcemy dążyć, każdy jest w stanie dobrać taką formę ćwiczeń jogi, które będą mu najbardziej odpowiadać. Wiek czy kondycja nie mają tutaj większego znaczenia, jeżeli więc zastanawiasz się, czy możesz ćwiczyć jogę, można odpowiedzieć wprost – tak, możesz. Oczywiście, wiele będzie zależało od samego doboru ćwiczeń, dlatego istotne jest, by w tej sprawie konsultować się ze specjalistami, szczególnie w przypadku większych problemów zdrowotnych.

Jak zacząć ćwiczyć jogę?

Jogę należy zacząć przede wszystkim od zasięgnięcia wiedzy na jej temat. Chodzi tutaj o podstawy, by wiedzieć, na czym się to w ogóle opiera. Wiele osób chce ćwiczyć jogę samodzielnie w domu – jak najbardziej można, ale należy pamiętać, że nie jest to jeden system ćwiczeń, a jest ich kilka i posiadają one bardzo różne formy ruchów i działań, które nie zawsze będą się sprawdzać. Do niektórych z nich trzeba się wcześniej przygotować, to coś w rodzaju poziomów trudności – nie powinno się zaczynać od tych najwyższych.

Oczywiście możemy znaleźć porady w sieci, to nie jest trudne, ale czasem warto zacząć od pójścia do specjalistów. Na siłowniach i w klubach fitness nie brakuje zajęć z jogi, tak samo, jak i coraz liczniejsze są samodzielne szkoły jogi. Można więc spróbować zacząć w ten sposób, a potem zdecydować się na ćwiczenia w domu, gdy tylko nabierzemy większej pewności i doświadczenia.

Ćwiczenia samodzielne czy w grupie?

To, do czego zaczniemy, będzie zależało od tego, jakie mamy oczekiwania i jak sobie wyobrażamy nasze ćwiczenia. Niektórzy wolą zaczynać samodzielnie, przez szukanie informacji i na zasadzie prób i błędów, a inni wolą profesjonalną pomoc i ćwiczenia w grupie. Jedna i druga metoda ma swoje wady i zalety i niezależnie od tego, co wybierzemy – musimy być konsekwentni i systematyczni. Aby joga rzeczywiście zaczęła działać (fizycznie i umysłowo), musi być uprawiana regularnie. Liczyć będzie się więc nastawienie!

Jak przygotować się do ćwiczeń jogi?

Oprócz nastawienia istotne będzie także praktyczne przygotowanie, do czego rzecz jasna zalicza się wybór odpowiedniej maty do ćwiczeń oraz stroju. Jeżeli chodzi o matę, na rynku można znaleźć wiele tego typu produktów różniących się długością i grubością. Warto pamiętać, by wybierać maty dłuższe niż nasz wzrost, a także takie nieco grubsze (od 4,5 mm), ale lepsze pod względem naszej wygody.

W przypadku stroju nie ma tutaj wielu wyznaczników – istotne będzie przede wszystkim to, by był on wygodny i nie krępował naszych ruchów. Najlepiej, gdy strój ten przylegał do ciała i nie był zbyt luźny, ponieważ dzięki temu, będziemy mogli na bieżąco obserwować pracę naszego ciała.