Jak ćwiczyć jogę na dzień dobry?

Kobieta ćwiczy poranną jogę na balkonie

Dzień warto zacząć od porannej dawki ćwiczeń, jednak nie wszyscy mają siłę na intensywne ćwiczenia siłowe czy bieganie. W takim przypadku dobrze sprawdzi się poranna joga, którą możemy uprawiać i w łóżku i na podłodze. Dziś chcemy wam podpowiedzieć, jak zacząć swoją przygodę na macie.

Korzyści z porannej jogi

Wiele badań naukowych potwierdza, że joga jest korzystna dla mózgu, jak i ciała. Lekarze zalecają ćwiczenia przy chronicznym bólu pleców. Regularna praktyka może pomóc zapobiec cukrzycy, choroby wieńcowej czy miażdżycy, więcej o korzyściach płynących z porannej jogi pisaliśmy już wcześniej.

Jak zacząć ćwiczyć jogę rano?

Może być ciężko, trudno jest nam zmienić nasze nawyki, dlatego jeśli chcesz do swojej codziennej rutyny wprowadzić jogę na dobry początek dnia, rób to stopniowo. Na sam początek wystarczy, że będziesz wstawać 5 minut później i wykonasz trzy powitania słońca, z czasem możesz przeznaczać na poranną praktykę trochę więcej czasu. Nie musisz robić godzinnej praktyki, tak naprawdę liczy się regularność, 10 minut w zupełności wystarczy, by odczuć pozytywne efekty.

Poranna joga, czyli asany na dobry początek dnia

Poniżej przedstawimy ci kilka wariantów ćwiczeń, które możesz wykonać razem, możesz je ze sobą dowolnie mieszać, jak ci to odpowiada. Na początek:

Joga o poranku bez wychodzenia z łóżka

  • Balasana – pozycja dziecka,
  • Adho Mukha Sukhasana – skłon do przodu w siadzie skrzyżnym,
  • Marjaryasana – pozycja kota,
  • Bitilasana – pozycja krowy,
  • Paschimottanasana – sklon do przodu w siadzie prostym,
  • Ananda Balasana – pozycja szczęśliwego dziecka.

Powitanie słońca – tradycyjna praktyka jogi

  • Tadasana – pozycja góry,
  • Urdhva-hastasana – pozycja z podniesionymi rękoma,
  • Uttanasana – pozycja z rękoma podniesionymi do góry,
  • Ardha Uttanasana – pozycja półskłonu,
  • Kumbhakasana – pozycja deski,
  • Chaturanga-dandasana – pozycja kija,
  • Urdhva-mukha-śvanasana – pies z głową w górę,
  • Adho-mukha-śvanasana – pies z głową w dół.

To określona kolejność, całość można powtarzać wiele razy, niektórzy entuzjaści jogi wykonują 108 sekwencji powitania słońca z samego rana, to liczba istotna w hinduizmie i buddyzmie, zazwyczaj wykonuje się je na początku roku, by przywitać nowy rok z pozytywną energią.

Czy do praktykowania porannej jogi potrzebuję akcesoriów?

W teorii żadne przyrządy nie są potrzebne, by praktykować jogę, wystarczą nam wygodne ubrania i podłoga. Jednak jogę dużo łatwiej się uprawia na piankowej macie z pomocą przyrządów. Jest kilka akcesoriów, które mogą nam pomóc prawidłowo wykonywać asany, jeśli chcesz, możesz zaopatrzyć się w:

  • koło do jogi,
  • kostki, klocki,
  • pasek do jogi,
  • poduszkę, wałek do jogi.

Nie są to przedmioty obowiązkowe, ale z pewnością pomogą ci wykonać niektóre asany, szczególnie jeśli twoje ciało nie jest jeszcze dobrze rozciągnięte i niektóre pozycje sprawiają ci problem. Poza wyżej wymienionymi przedmiotami możesz też kupić specjalne rękawiczki i skarpetki, jeśli masz problem ze ślizganiem się na macie, pozwolą ci one pozostać w asanie bez ruchu.

One response on “Jak ćwiczyć jogę na dzień dobry?

  1. Namaste

    Lubię wykonać kilka powitań słońca przed pracą, ale nie wyobrażam sobie zrobić 108 powtórzeń, to trzeba być prawidzwym szaleńcem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *