Co to jest hatha-joga, jakie jeszcze typy, rodzaje jogi?

Joga na plaży

Na pewno słyszałeś o hatha-jodze, tak samo jak o jodze kundalini, czy innych rodzajach jogi. Czym różnią się od siebie? Jakie są jeszcze rodzaje jogi?

Hatha-joga

Hatha-joga to jedna z najbardziej popularnych ostatnimi czasy odmian jogi. To pojęcie kompleksowe, obejmujące wszystkie rodzaje jogi oparte na ćwiczeniach fizycznych. W jej zakres wchodzą między innymi takie warianty jogi, jak ashanta czy iyengar. Podstawą jest w tutaj skupienie na utrzymaniu konkretnej pozycji przez kilka chwil i prawidłowym oddychaniu. Zależnie od rodzaju, charakteryzują się one odpowiednią dynamiką. Ashanta na przykład jest jedną z najbardziej żywiołowych rodzajów, zwaną też „power jogą”. Jest opata na sześciu pozycjach, które pogłębia się wraz z rozwojem umiejętności. Z ahanty wychodzi również joga vinyasa, która charakteryzuje się szybkim tempem wykonywania kolejnych póz. Pomaga ona wyrzeźbić mięśnie brzucha i pleców. Iyengar to natomiast praktyka, która dobrze sprawdzi się w przypadku sportowców, szczególnie z kontuzjami. Dopasowanie ćwiczeń i nastawienie na rozciąganie poprawi ogólną kondycję i pomoże szybciej podźwignąć się z kontuzji.

Joga kundalini

Wśród popularnych odmian jogi, jedną z najczęściej wybieranych jest także joga kundalini. To propozycja dla tych, którzy chcą rozszerzyć swoją praktykę o ćwiczenia duchowe. Ten rodzaj jogi proponuje obok ćwiczeń również zaangażowanie w medytację, czasem również śpiewy czy mudry. Ideą jogi kundalini jest praca nad uwalnianiem energii kundalini, która mieści się w dolnych partiach pleców. Za pomocą ćwiczeń, punkty energetyczne w ciele są oczyszczane a energia uwalniana. W tego rodzaju jodze ćwiczenia łączone są pozycjami relaksującymi i oddechowymi, a także medytacją.

Inne rodzaje jogi

Wśród różnych rodzajów jogi każdy może wybrać coś dla siebie. Dziś joga może być wzmocniona różnymi innymi technikami. Przykładem może być Air Joga, która polega na ćwiczeniu z chustą. Ten rodzaj jogi łączy w sobie techniki pilatesu i akrobatyki, ma dodatkowo w sobie elementy sztuki cyrkowej. To świetna możliwość, żeby wprowadzić nieco fantazji do swojego życia i pounosić się w powietrzu – dosłownie, ponieważ chusty często podwieszane są na specjalnych „hakach” na suficie sali.

Równie ciekawym rodzajem jogi jest Bikram joga, która co prawda bazuje na pozycjach znanych z Hatha jogi, ale specyficzne warunki, w jakich wykonuje się ćwiczenia, różnią ją od wszystkich innych rodzajów jogi. Bikram joga polega na ćwiczeniu jej w warunkach „saunowych”. Wilgotność powietrza w miejscu, w którym się ćwiczy, musi wynosić 40 – 50 procent, a temperatura to 40 stopni Celsjusza. Tak skomponowane warunki w salce, gdzie ćwiczy się Bikram jogę pozwalają oczyścić organizm z toksyn. Zajęcia trwają 90 minut. Istnieją też inne rodzaje jogi, jak joga czakr czy Yoga Beat, która zawiera w sobie elementy baletu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *